FANDOM

Чорномо́рське коза́цьке ві́йсько — козацьке військове формування в Російській імперії 18—19 століть. Створене у 1787 з частини Запорозьких козаків, яка не втекла за Дунай. У 1792 військо переселили на Кубань. У 1860 перейменоване в Кубанське козаче військо (після приєднання до нього частини кавказьких лінійних козаків).

Історія

Організація й швидке зміцнення Задунайської Січі вимагало від Російської імперії організації якоїсь протидії. Адже існування «Січі за Дунаєм» викликало щораз більші симпатії в українського населення, зміцнювала військову потугу Порти й паралізувала участь українців у російсько-турецьких війнах на боці Росії.

Князь Потьомкін спочатку намагався силою стримати еміграцію козацтва за Дунай та на Забужжя, але марно. Тоді Катерина II маніфестами від 5 травня 1779 і 27 квітня 1780 звернулася до козаків уже з проханням повернутись у рідний край, обіцяючи дати кожному з них землю та службу за російськими чинами. Ефект був той самий.

У 1781–1783 сталося антиросійське повстання у Кримському ханстві. Князь Гр. Потьомкін розіслав по колишніх запорозьких землях заклики до колишніх козаків збирались у Херсоні, де з них будуть створені військові загони. Проте запорожці відгукувались неохоче. Зібралося близько 1 тисячі козаків. Їх кошовим отаманом став військовий осавул Сидір Білий, а його помічником — колишній військовий суддя Війська Запорозького Антін Головатий.

6 квітня 1783 козаків офіційно взяли на російську службу як "Військо вірних козаків" (відповідний імператорський указ виданий 22 січня (2 лютого) 1783). Нове козацьке військо ділилося на кінне («комонне»), піхоту та флотилію.

«Війську вірних козаків» передали клейноди й іншу козацьку атрибутику, забрану російським урядом після розгрому Запорозької Січі у 1775. У війську відновили колишні старшинські посади, поділ на курені, козацький однострій. Під проводом Сидора Білого і Захарія Чепіги військо брало участь у російсько-турецькій війні 1787–1791.

Головний військовий штаб був розміщений в Олешках, де зібралися майже 12 000 козаків. Ці козацькі частини боролися проти османів під командою російського полководця О.Суворова. Під час війни 1787–1791 у різних операціях (битви під Кінбурном, Очаковом, Фокшанами, Римником, Хаджибеєм, Килією, Ізмаїлом, Мачином, Бендерами тощо) брали участь понад 42 тисяч українських козаків.

1788 — "Військо вірних козаків" перейменували на Чорноморське козацьке військо.

Відношення

Реєстрове козацтво,Запорозька Січ,Задунайська Січ,Буджацьке ,Азовське , Бузьке, Дунайське,Банатська Січ ,Кубанське військо-браття.

Гетьманщина-тато.

Кримське Ханство-друг та партнер.

Вороги

Російська імперія-Ворог номер один!!!!!