FANDOM

Реєстро́ві козаки́(Реєстрове козацтво) — частина українського козацтва, прийнята на військову службу владою Речі Посполитої і записана в окремий список — реєстр, звідки й назва — реєстрові козаки.

Історія

Спроби організації українського війська реєстрового козацтва сягають 1524 року, у якому Великий князь литовський і король Польщі Сігізмунд (Жиґмонт) І Старий доручив Семенові Полозовичу і Кшиштофові Кмитичу організувати козацький відділ на державну службу. Через брак фінансів цей проект не реалізовано. Подібна доля зустріла пропозицію черкаського старости Остафія Дашковича у королі вважали, що створення урядових козацьких формацій допоможе контролювати козацькі рухи й стримувати протитатарські акції козаччини.

Військо реєстрових козаків було створене універсалом короля Сигізмунда II Авґуста 2 червня 1572 р., коли було доручено коронному гетьманові Єжи (Юрію) Язловецькому найняти з низових козаків на службу 300 осіб. Відтоді зустрічаємо назву реєстрові козаки на противагу нереєстровим козакам, які були поставлені у напівлегальне становище.

1591 р. зверхником реєстровців було призначено хмільницького старосту Міхала Язловецького; Кшиштоф Косинський, готуючись до нападу на маєтки Острозьких, вказував, що староста М.Язловецький не поспішає виплачувати належну козакам платню.

Під час козацьких повстань 1591–1596 рр. сеймовими постановами реєстрове козацтво було ліквідовано. Але 1599 р. почалося нове складання реєстру. В 1-й половині 17 ст. чисельний склад реєстрового козацтва не був сталий. Козацтво вело боротьбу за розширення реєстру. Шляхетський уряд Речі Посполитої намагався зменшити чисельність реєстрових козаків. Однак під час воєн шляхетський уряд Речі Посполитої з метою збільшення збройних сил був змушений закликати все боєздатне козацтво до реєстрового війська, яке тимчасово зросло до кількох десятків тисяч чоловік.

Реєстрові козаки були зобов'язані відбувати службу на Наддніпрянщині й посилати за наказом уряду Речі Посполитої загони на Дніпрові пороги. Намагання короля Стефана Баторія і його наступників контролювати через реєстр зростання українського козацтва виявилися марними. Ці козаки несли службу на найнебезпечнішому кордоні, через який татари нападали на українські землі. Цей особливий реєстр був створений з метою мати в разі татарських нападів завжди напоготові 2 000 козаків. Вони були на самозабезпеченні. Тільки під час військових походів отримували незначну платню. Як дарунок раз в рік отримували кожух і один дукат.

Консолідаційний процес козаччини під кінець 16 ст. концентрувався навколо двох різних осередків: Запорожської Січі на Низу і Трахтемирова. Січ стала вогнищем незалежного козацтва, а Трахтемирів реєстрового, яке репрезентувало назагал консервативні козацькі кола.

Відносини

Друзія та сім'я

Річ посполита-найкращий батько

Гетьманщина , Запорозька Січ,Задунайська Січ,Чорноморське, Буджацьке, Азовське,Бузьке,Дунайське,Банатська Січ , Кубанське військо-побратими та найкращі друзі(хоть і вони хотіли незалежності)

Друго-вороги

Россійська імперія-приемна мати але вона мене бісить тим що захопила мого батька!

Частина підкуплиної Гетьманщини-Він нас зрадив він разом з Росстйською імперіею але її підкупили так що поки що ти нейтрал.

Вороги

Прусія-ЛАЙНО НЕНАВИДЖУ ТЕБЕ ЩОБ ТИ ЗДОХ!!!!

Австрійська імперія-Тияк Прусія але більша ,сильніша та бридкіша!

Монгольська імперія-ЯК ТИ ПОСМІВ ПАЛИТИ НАШІ ДОМІВЛІ , ЦЕ ДОБРЕ ЩО ТИ ЗДОХ!!!!!

Цікаві факти

Річ Посполита любила більше Реєстрове козацтво  ніж інших його побратимів.

Річ Посполита не одобрювала те що Реєстрове козацтво розмовляє з побратимами.

Реєстрове козацтво завжди бачило як Запорізька Січ розмовляє,ходить на побачення а також цілуєтся з Россійською імперією, і він це неодобрював але іншіце сприймали як за норму.

Випадкова вікі